עיסוקו הראשוני והעיקרי של הילד הוא משחק ודרכו ניתן לגייס את הילד ללמידה, שינוי ושיפור מיומנויות ותפקוד. המשחק מתקיים באופן אוטומטי ובאמצעותו הילד לומד על העולם, רוכש שליטה על גופו וסביבתו. הוא לומד חוקים ושפה שיאפשרו לו להתמודד עם דרישות הסביבה. (Primeau 1997)
ריפוי בעיסוק בתחום התפתחות הילד מתמקד בתפקוד והשתתפות הילד בחיי היום יום שלו.מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק היא קידום עצמאות והשתתפות הילד בתחומי חייו השונים : תפקודי היום יום (לבוש, אכילה, טיפול עצמי,שינה ועוד..) לימודים (מיומניות קריאה,כתיבה), שעות הפנאי ,השתתפות חברתית ומשחק. במרבית הטיפולים המשחק יהווה כלי מרכזי בטיפול או אף מטרה טיפולית היות והוא מרכיב מרכזי בחיי הילד .מהלך הטיפול וקביעת מטרות הטיפול נעשים בשיתוף הילד והוריו.
שירות הריפוי בעיסוק בתחום זה ניתן למגוון רחב של ילדים החווים פגיעה בתפקוד, בהשתתפות במשחק ופנאי ולמשפחותיהם-
- ילדים עם עיכובים וליקויים בהתפתחות- ילדים עם DCD, SMD, ADHD, על רקע פגות או כל איחור התפתחותי אחר.
- ילדים עם קשיים מוטוריים
- ילדים עם קושי בוויסות החושי
- ילדים עם הפרעה התפתחותית סומאטית כגון -שיתוק מוחין , מוגבלות שכלית התפתחותית ותסמונות שונות (תסמונות גנטיות ומחלות ממושכות)
- ילדים עם אבחנת ASD או חשד לאבחנה ASD
- ילדים עם הפרעות האכלה
- ילדים עם ליקויים גופניים
- ילדים עם קשיי למידה
- ילדים עם קשיים רגשיים
- פגים
ילד יופנה להתערבות בריפוי בעיסוק כאשר בתהליך האבחון נמצא קושי בהשתתפות (PARTICIPATION) באחד או יותר מתחומי העיסוק (תפקודי היום יום, תפקודים יום יום אינסטורמנטלים ,למידה, משחק פנאי והשתתפות חברתית) על רקע ליקוי מוטורי, סנסורי, קוגניטיבי, מיומנויות תקשורת או השילוב ביניהם. (אתר משרד הבריאות)
שירותי הריפוי בעיסוק בתחום זה ניתנים במסגרות שונות כגון:
- במחלקות השונות בבתי החולים
- בקופות החולים
- מרכזי יום טיפוליים או שיקומיים
- מכונים ויחידות להתפתחות הילד
- מסגרות החינוך
- קליניקות רפואיות
משרד הבריאות (2015) קובץ נהלי עבודה השירות הארצי לריפוי בעיסוק. חוזר מינהל הרפואה 2015\11. אתר משרד הבריאות (אין תאריך) קווים מנחים למתן שירותי ריפוי בעיסוק בהתפתחות הילד
